Utifall att.

utifall att jag skulle faila totalt så har jag hittat ett liknande projekt där en kille har på samma sätt byggt en dansmatta som jag vill, han har dock gjort själva mattan enklare genom att använda sig av masonit istället för stål. Han har dessutom gjort ett färdigt kretschema och kod för tillhörande krets så om det skulle gå åt fanders så kommer jag att använda mig av hans kod och krets eftersom att han tillåter det.

information om hans projekt kan hittas på
http://www.artemlive.com/cgi-bin/news?c=v&id=749

Nu jämarns

Nu börjar det likna nått, Zorna börjar bli fin enligt mig.



Jag bytte bar till den a-formade och satte dit en stång i mitten för att skänka den mer stabilitet. jag ändrade dessutom utseendet på baksidan där jag gjorde den likadan som framsidan, jag tror att det är den vinnande designen på själva plattan. Baren blev enligt mig snygg och vad jag vet så använder inget annat företag den utformningen vilket ger Zorna ett unikt utseende vilket jag egentligen är ute efter, för hur kul är det att ha en matta som är likadan som en ITG eller DDR matta? härnäst måste jag bestämma hur själva utformningen av betäckningarna av pilar och start/exit knapparna för det som jag har nu tycker jag inte duger. det är unikt men jag tycker inte att det blev så estetiskt. i övrigt så är jag väldigt nöjd med designen men åsikter o.dyl är alltid välkomna dock kräver jag konstruktiv kritik.

Mvh Emil Bergström

kom på en sak.

Jag kom just på en sak angående problemet med två knappar samtidigt.
eftersom att de sorters kretsar jag kommer arbeta med har en klockfrekvens på någonstans vid 4 mhz vilket betyder att den kommer att köra mitt program flera tusen gånger i sekunden beroende på längden på programmet, men om jag ska få ner det till tusen ggr/s behövs ett ganska stort program, hursomhelst. Chansen att jag trycker ner två knappar på samma miljontedel av en sekund är nästintil obefintlig. Men då till problemet, vanliga hederliga steps (danssteg) är absolut inget problem men då när man kommer till holds (pilar som ska vara nertryckta över en tid) så kommer kretsen att antingen tvingas skicka ut samma värde om och om igen hela tiden och därigenom signalerar att plattan är nertryckt. och då kommer man att få ett värde på utregistret som är det kombinerade av register1 och register2 för pil 1 och 2 som används just då så då måste jag få programmet att tolka det som två pilar. eller så gör man så att programmet enbart skickar ut ett värde och när pilarna trycks ner och ett annat när dom släpps så programmet tolkar att pilarna är nertryckta så länge som den inte får det andra värdet. Så nu måste jag ta ställning till fördelar och nackdelar med dom båda men det löser sig tillslut.

Åter till läsning eller vad jag nu ska sysselsätta mig med dom sista timmarna av denna lördagskvällen.

Assembler.

Nu kämpar jag med att lära mig assembler för att skapa den programvara som behövs för att få min krets att fungera. För att göra själva programmeringen enklare har jag gjort ett flödesschema för den programmvara som jag ska använda mig av. detta ser ut såhär:



Och jag har tänkt mig att ge varje knapp varsitt register som fylls med ett värde. och sedan gör man en enkel addition av alla register och får ut ett värde. detta värde berättar sedan för programmet vilken/vilka knappar som är nertryckta. dock så tror jag att jag måste använda mig av åtminstonde två svars register eftersom att det kan bli klurigt när två eller fler knappar trycks. men jag kommer nog få lov att skriva någon form av drivrutin endå men de löser sig tillslut. hoppas bara det inte blir a pain in the ass sedan men det ser vi då. åter till läsningen.



Jag vet att det är väldigt svårt att se vad som står på bilden men om någon önskar att få bilden i full storlek skriv ett mail till mig på [email protected]. Dock så är det inte så intressant eftersom att det är bara en uppstrukturering över hur det ska fungera.

Lek med stänger.

nu har jag lekt igen. den här gången enbart med stänger och jag vill gärna ha lite synpunkter på vad som ni tror skulle passa bäst / ge mattan mest karaktär o.s.v här kommer alternativen



dock så vet jag att vissa inte är stabila nog för att skapas (t.ex Z stången). Och eftersom att dessa stänger blev skapta i den ordningen dom blev funderar jag att döpa själva mattan till Zorna. ^^

Ge mig synpunkter på vilken ni gillar mest så blir jag en glad pojke.

Jag har dessutom lånat boken Mikroprocessorteknik  av Per Foyer för att lära mig assembler.

Det var allt för mig för tillfället.

mitt val.

Nu har jag gjort mitt val när det gäller uppbyggnandet av själva kretsen. Jag har bestämt mig för att använda en AVR till usb kontroller som jag ska programmera via AVRstudios 4 i assembler. Anledningen till detta är att när jag läste på hur usb skickar och tolkar data så insåg jag att om jag ska bygga en sådan krets utan en programerad mikroprocessor kommer jag att behöva 1-2 livstider på mig. Så för att göra det så enkelt som möjligt och med minst tjaffs som möjligt har jag bestämmt mig för att lära mig grunderna i assembler och göra detta på det viset istället.

där jag läste om usb och hur det fungerar:
http://computer.howstuffworks.com/usb.htm http://www.faculty.iu-bremen.de/birk/lectures/PC101-2003/14usb/FINAL%20VERSION/usb_protocol.html

AVR till USB:
http://obdev.com/products/avrusb/index.html

Lekande

Nu har jag spenderat hela kvällen lekandes med google sketch 7 och detta är resultatet.


Google sketch 7 är ett gratis 3d moddelingprogram som går att hitta på.
http://sketchup.google.com/

Jag är inte riktigt nöjd med stången, vill som spejsa till den men detta var ju bara första leket så det ska fixas inom en snar framtid.
Martin har dessutom tipsat mig om ett programeringsspråk eller vad man ska kalla det som skulle göra mitt kretsbyggande mycket enklare, mer info kommer senare när jag undersökt saken.

Fortsättning följer

RSS 2.0