Assembler.

Nu kämpar jag med att lära mig assembler för att skapa den programvara som behövs för att få min krets att fungera. För att göra själva programmeringen enklare har jag gjort ett flödesschema för den programmvara som jag ska använda mig av. detta ser ut såhär:



Och jag har tänkt mig att ge varje knapp varsitt register som fylls med ett värde. och sedan gör man en enkel addition av alla register och får ut ett värde. detta värde berättar sedan för programmet vilken/vilka knappar som är nertryckta. dock så tror jag att jag måste använda mig av åtminstonde två svars register eftersom att det kan bli klurigt när två eller fler knappar trycks. men jag kommer nog få lov att skriva någon form av drivrutin endå men de löser sig tillslut. hoppas bara det inte blir a pain in the ass sedan men det ser vi då. åter till läsningen.



Jag vet att det är väldigt svårt att se vad som står på bilden men om någon önskar att få bilden i full storlek skriv ett mail till mig på [email protected]. Dock så är det inte så intressant eftersom att det är bara en uppstrukturering över hur det ska fungera.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0