kom på en sak.

Jag kom just på en sak angående problemet med två knappar samtidigt.
eftersom att de sorters kretsar jag kommer arbeta med har en klockfrekvens på någonstans vid 4 mhz vilket betyder att den kommer att köra mitt program flera tusen gånger i sekunden beroende på längden på programmet, men om jag ska få ner det till tusen ggr/s behövs ett ganska stort program, hursomhelst. Chansen att jag trycker ner två knappar på samma miljontedel av en sekund är nästintil obefintlig. Men då till problemet, vanliga hederliga steps (danssteg) är absolut inget problem men då när man kommer till holds (pilar som ska vara nertryckta över en tid) så kommer kretsen att antingen tvingas skicka ut samma värde om och om igen hela tiden och därigenom signalerar att plattan är nertryckt. och då kommer man att få ett värde på utregistret som är det kombinerade av register1 och register2 för pil 1 och 2 som används just då så då måste jag få programmet att tolka det som två pilar. eller så gör man så att programmet enbart skickar ut ett värde och när pilarna trycks ner och ett annat när dom släpps så programmet tolkar att pilarna är nertryckta så länge som den inte får det andra värdet. Så nu måste jag ta ställning till fördelar och nackdelar med dom båda men det löser sig tillslut.

Åter till läsning eller vad jag nu ska sysselsätta mig med dom sista timmarna av denna lördagskvällen.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0