Hmm.

fick just svar från elektronikforumet.com där dom förklarade för mig hur egentligen kretsen fungerade eftersom att varken jag eller Olof Kristmansson, som är fysik och mattematiklärare på Jenningsskolan robertsfors, inte kunde hitta en lösning.

och där fick jag veta av användaren "prototype" att varje platta är kopplad till två anslutningar på uC. Den ena är en utgång troligen med en fyrkantvåg på, kopplad till plattan via 2,2Mohm. Den andra anslutningen är ingång och läser av spänningen på plattan. Utan fot så torde det komma tillbaka ungefär samma som skickas ut, står man på plattan så störs fyrkantvågen så den blir försenad pga kroppens kapacitans (RC nät). I källkoden kan man se om t.ex PD1 är utgång (med fyrkantvåg) och PD0 är ingång.

och det fick mig att tänka lite.

eftersom att det som krävs för att man ska få ett knapptryck registrerat är att man bara ska störa fyrkantsvågen så kan man inte sätta plattorna som ett perfekt rutnät för då skulle marginalerna mellan 1 knapp och 2 knappar samtidigt, tex upp och höger vara så små att det skulle bli irriterande. därför ska jag fasa hörnen lite grann på kanterna så att man åtminstånde får 5 cm mellan varje platta. bilder på dom nya knapparna kommer inom kort.

dessutom ska jag göra spelknapparna lite lägre än resten av riggen enligt önskemål från DDRforumet på apberget.se

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0